اردهین اندیشه

اندیشه ای در مورد روستا

اردهین اندیشه

اندیشه ای در مورد روستا

بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

چهره های ماندگار اردهین

دوشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۱۴ ب.ظ

با توجه به قدمت دیرین اردهین طبیعی هست که در طول تاریخ انسان های برجسته ای هم در خود پرورش داده باشد ,هرچند که اطلاعات ما از اردهین برنقل قول ها و همچنین دریافتی غیرکارشناسانه از اسناد برجای مانده هست ولی سعی خواهیم کرد برخی از چهره های ماندگار اردهین را در این پست معرفی بنماییم .

حاج محمدتقی صفری :ایشان دوران کودکی  و قسمتی از جوانیشان را در اردهین گذرانده و سپس به همراه اقوام به هشتگرد کوچ کرده بودند که در کسب و کار آدم موفقی بوده اند بحمداله ,و آنگاه که پس از سال ها احتیاج اردهین را به خود در امر ادامه بازسازی مسجدجامع اردهینی که نیمه کاره مانده بود را احساس کرده بودند آستین همت را بالازده و با تمام توان و با تکیه بر اردهینی های مقیم و غیر مقیم به یاری یزدان توانا توانستند این کار بزرگ را به ثمر برسانند .خداوند روحشان را غریق رحمت بنماید ان شاء الله . 

حسینقلی خدابنده لو :

پدرش اصالت زرین رودی داشته است که مقیم اردهین می شوند و سپس حسینقلی به عنوان کدخدای اردهین برگزیده می شود و با توجه به  ازدواج هایی چند با برخی طایفه های اردهین از یک قدرت وافری در اردهین برخوردار می شود که در سایه آن قدرت و به سبب شهامتش توانسته بوده است برای اردهین در دوره ای که زمام امور بدستش بوده است یک دوره ثبات و نظمی ایجاد کند که شاید در دوران معاصر نظیرش وجود نداشته است، هرچند مردمان آن روزگار از شخص حسینقلی خان رضایت نداشته اند بنا به دلایل مختلف ولی در کارهای اجتماعی واقعا مدیریت خوبی باتکیه بر قدرت دیکتاتوری و ظلم و زور خود ایفا کرده اندکه  سخن خود وی برای شناختش کافی هست که گفته اند :" اگر اردهینی هاتا وقتی زنده ام مرا سرزنش نکنند بعد از مرگم بر من رحمت خواهند فرستاد "و گذشت ایام این سخن وی را به اثبات رساند . 

ادامه دارد ...


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۴

نظرات  (۱)

۱۱ اسفند ۹۸ ، ۱۵:۲۷ امین جوانمرد

سلام. با این روستا آشناییت خاصی نداشتم. از مطالب خوبی که گذاشتین بسیار استفاده کردم. ان شاءالله در اولین فرصت تابستان به این روستا سفری خواهیم کرد

پاسخ:
خوش آمدین 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی